Ülkemizde saatte ortalama 46 adet trafik kazası gerçekleşir. Hem maddi hem de hayati tehlikelere yol açan bu kazaların pek çoğunun sürücü hatalarından kaynaklandığı kanıtlanmıştır. Gerek büyük şehirlerdeki trafiğin yoğunluğu gerek sürücünün dikkatsizliği trafik kazası risklerini arttırır. Kazalarda kusurun kimde olduğu ise genellikle yapılan incelemeler sonucu ortaya çıkar.

Kaza Tespit Tutanağı Nasıl Tutulur?

Eğer bir trafik kazasında yaralanma ya da ölüm yoksa kişiler karşılıklı anlaşarak maddi zararı belirlemek adına kaza tespit tutanağı tutabilir. Kazayı yapan kişilerin anlaşamaması durumunda ise polis veya jandarma yardımıyla kaza tespit tutanağı tutulur.

Tutanak, en az 2 kişinin karıştığı kazalarda tutulabilir ve tek taraflı kazaları kapsamaz. Trafik kazalarında her durumda rapor (maddi zararlı kaza tespit tutanağı) düzenlenmesi zorunlu değildir. Rapor düzenlemenin zorunlu olmadığı durumlar da vardır.

– Sürücü, belgesiz yani ehliyetsiz araç kullanıyorsa,

– Kazaya karışan sürücülerden birinde alkol veya akıl sağlığı şüphesi varsa,

– Kazada yaralanma veya ölüm gerçekleşmişse,

– Kazaya karışan araçların birinde veya birkaçında trafik sigortası yoksa,

– Kaza sebebi ile kamu malına bir zarar gelmişse

– Kazaya karışan araçlardan biri veya birkaçı kamu kurumuna aitse bu tür kazalarda maddi hasarlı kaza tespit tutanağı tutulmaz. Ancak maddi zarar olmayan trafik kazalarında polisin veya jandarmanın çağrılması zorunludur çünkü bu tür kazalarda zabıt tutulma durumu söz konusudur.

Kusurlu Tarafın Tespiti

Kaza tespit tutanağı, kusurun kimde olduğunun tespiti için yeterli bir evrak değildir. Burada sadece kazanın oluş şekli hakkında karşılıklı anlaşma sağlanarak durum tespiti için bilgi verilir. Sonrasında tutanak, eksiksiz ve doğru bilgilerle doldurulur.

Bu tür maddi hasarlı trafik kazası olaylarında sürücülerin çekeceği fotoğraflar kusurun kimde olduğunu bulabilmek adına önemlidir. Araçlar, yerinden oynatılmadan plakaları görünecek şekilde görüntülenmelidir. Hem aracın hem de kaza yapılan yerin fotoğraflarının doğru açılardan çekilmesi kusurun kimde olduğunu bulabilmek adına oldukça önemlidir. Ayrıca kazaya karışan tarafların tamamının imzası tutanak üzerinde olmalıdır. Aksi takdirde tutanak geçerli sayılmaz. Kaza tespit tutanağı 2 nüshadır ve ikiden fazla aracın karıştığı kazalarda birden fazla form doldurulabilir veya düzenlenen tutanak fotokopi yoluyla çoğaltılabilir.

Kazadan sonra sürücüler doldurdukları bu tutanağı poliçelerini yaptırmış oldukları sigorta şirketlerine iletir. Sigortalıdan gelen tutanaklar ve görseller dosya açıldıktan sonra Tramer’e (Trafik sigortaları Bilgi Merkezi) gönderilir. Sigorta şirketi 1 günde dosyayı açmak ve Tramer’e iletmekle yükümlüdür. Tramer, 3 iş günü içerisinde evrakları inceleyip sonuçlandırır ve sigorta şirketine kusur oranını bildirir. Eğer sigorta şirketinden veya taraflardan birinden karara itiraz gelmezse belirlenen oranlar doğrultusunda tazminat ödemeleri yapılır.

Sonuçlanan kusur oranlarına itiraz etmek isteyen sigortalılar için yasal süre 5 gündür. Sigortalılar, bu süreçte sigorta şirketlerine itirazda bulunabilirler. Karara itiraz edilmesi durumunda konu Tramer’in bünyesinde bulunan ve 3 kişiden oluşan Kaza Tespit Komisyonu’na veya bir diğer adıyla Tutanak Değerlendirme Komisyonu’na iletilir ve buradan çıkan karar kesin kabul edilir. Bu komisyondan çıkan karar doğrultusunda da hasar (tazminat) ödemeleri gerçekleşir. Tazminat ödemelerinin yasal süresi 8 iş günüdür ve bu süre içerisinde ödenmesi beklenir.

Kazada Kusur Oranları

Her sürücünün sigorta şirketi, karşı tarafa verilen zararı belirlenen kusurlar oranında öder. Kusur oranlarının belirlenmesinde bir standart oluşmuştur. Bu oranlar %0 , %50 veya %100 olarak belirlenmiştir.

-%0 kusur durumu, sizin kazada kusursuz, karşı tarafın ise tamamen kusurlu olduğu durumdur.

-%50 kusur durumu, her iki sürücünün de aynı oranda kusurlu olması durumudur.

-%100 kusur durumu; sizin kazada tamamen kusurlu olduğunuz durumdur.

Dikkatli bir sürücüyseniz ve başka etkenlerden nedeniyle herhangi bir kaza ile hiç zarara girmeden başa çıkmak istiyorsanız trafik sigortası size destek olur. Trafik sigortası; bir diğer adıyla Karayolu Mali Sorumluluk Sigortası, trafiğe çıkan her aracın yaptırmak zorunda olduğu bir sigortadır. Trafik sigortasının; şartları, teminatları, kapsamı ve limitleri devlet tarafından belirlenmiştir. Hasar ödemeleri öncelikli olarak bu poliçeden karşılanır fakat maddi hasarın fazla olduğu ve birden fazla aracın karıştığı durumlarda bu meblağ yeterli gelmeyebilir. Böyle durumlarda araç sahibinin kasko poliçesi varsa ve eksiksiz hazırlanmış tam kapsamlı ise hemen devreye girer sürücünün cebinden para çıkmadan kaza sonucu meydana gelen hasar giderilmiş olur. Siz de Unico Sigorta ile aracınızın sigorta ve kasko işlemlerini kolayca gerçekleştirebilirsiniz.