Eksper, bir konu hakkında teknik bilgi ve uzmanlığa sahip kişilere denir. Eksperler sigorta anlaşmazlıklarında ya da yargıya giden durumlarda herhangi bir şeyin değerini belirleyen veya hasar maliyetini tespit eden bilirkişilerdir. Oto eksper ise uzmanlığı otomobil olan bilirkişidir. Bu kişiler farklı ekipmanlarla aracı detaylıca kontrol eder ve varsa önceden oluşan hasarların tespitini yapar. Bir oto eksper inceleme yaparken pek çok farklı noktaya dikkat eder. Bunları kısaca şöyle sıralayabiliriz:

Motor Mekanik Testi 

Oto eksper öncelikle aracın beynini, yani motorunu inceler. Burada amaç, alınacak aracın motorunda ve mekanik yapısında bir sorun olup olmadığını tespit etmektir. Oto eksper motor testi için aracı bilgisayarlı bir kontrol cihazına bağlar. Burada motorun mevcut durumuna, yıpranmışlık seviyesine, ön takım ve şanzıman sistemine, debriyaj boşluğuna, yağ ve hava filtrelerine, el freni, akü, motor soğutma sistemi gibi temel sistemlerine bakılır. Mevcut durum aracın orijinal değerleriyle karşılaştırılır ve hasar tespiti yapılır.

Dyno Testi

Dyno testi ile aracın tekerleklerindeki beygir ve tork değerleri ölçülür. Motorun ne kadar güç ürettiği ve ne kadar güç kaybettiği bilgisi grafik olarak paylaşılır. Bu şekilde hem takometre hem de hız oranlarındaki sorunlar tespit edilebilir.

Kaporta Kontrolü

Oto eksperin baktığı bir diğer otomobil bölümü de kaportadır. Bu incelemede aracın kaportasında önceden gerçekleşmiş kaza sonucu oluşan hasarlar varsa tespit edilir. Eğer aracın kaportasında işlem ya da boya varsa, bundan aracın kaza sonucu onarıma girmiş olduğu anlaşılır. Değişen parçalar da aracın kaza yapıp yapmadığını anlamada önemli bir göstergedir. Oto eksper kaporta kontrolü yaparken boya ölçüm cihazı ile boya kalınlığını ölçer ve orijinal değerlerle karşılaştırarak yıpranmayı tespit eder.

Fren Sistemleri Testi

Fren sistemi araçta sürüşü güvenilir kılan en önemli sistemlerden biridir ve oto eksper tarafından dikkatli ve detaylı incelenmesi çok önemlidir. Fren testinde araca elektrik tahrikli tamburlar üzerinde fren yaptırılır, her bir dingil tek tek incelenir ve varsa sağ-sol dengesizlikleri tespit edilir. Bu şekilde aracın fren sisteminde yer alan arızalar kesin sonuçlarla ortaya çıkarılabilir. Frenleme testinde frenleme esnasındaki sıcaklık, aşınma, sürtünme katsayısı, fren sıvısı sıcaklığı, fren zayıflaması sınırı, termik çatlaklar gibi değerler ölçülür.

Süspansiyon Testi

Oto eksper, süspansiyon testi ile aracın tüm tekerleklerinin yol tutuşunu test eder. Aracın her bir tekerleği bir platform üzerine çıkarılarak test edilir. Bu test, EUSAMA (European Shock Absorber Manufacturer Assocation) tarafından belirlenen kriterlere göre tekerlekleri 12 saniye içinde test eden bir makine ile yapılır. Bu test ile aracın farklı yol şartlarındaki yol tutuşuna bakılır. Süspansiyon testi ile tekerleklerin minimum tutunma kuvvetinin yanı sıra araç ve tekerleklerin ağırlık ölçümü de yapılır.

Yanal Kayma Testi

Yanal kayma testiyle aracın rot ayarlarının düzgün olup olmadığına bakılır. Oto eksper incelemede araç bu amaçla yürüme hızında bir platformdan geçirilir ve bu şekilde ön ve arka dingillerin yanal kayma hızı tespit edilmiş olur. Yanal kayma testiyle tekerleklerin birbiriyle uyumlu olup olmadığına bakılır. Sağlıklı ve güvenli bir sürüş için son derece önemli bir testtir.

Diagnostic Testi

Araçta yer alan farklı elektronik aksam ve donanımlarda meydana gelen arızalar Diagnostic test ile tespit edilir.

Sağlıklı bir oto ekspertiz süreci için bu testlerin yapılması önemlidir. Süreç sonucunda tüm testlerin sonuçları bilgisayara kaydedilir ve elde edilen bilgiler raporlanarak araç sahibiyle paylaşılır. Özellikle ikinci el araba alırken oto ekspertiz hizmeti almak önemlidir. Gözle görünmeyen pek çok önemli hasar oto eksper inceleme sayesinde keşfedilir, hem motorun durumu hem de aracın kaza geçirip geçirmediği bilgisi yapılan farklı testlerle elde edilir.