Ehliyet sınavında araca binmeden önce yapılması gereken işlemlerden bir tanesi; araca her binişinizde aracın etrafını dolaşarak lastikleri kontrol etmektir. Ancak ehliyetinizi cebinize koyduktan sonra bu önemli işlem hemen unutulur. Aracınız ister sıfır kilometre, ister ikinci el olsun güvenli sürüş tekniklerine göre aracın üzerinde bulunan lastikler eğer mevsimine göre seçilmemişse, lastiklerin kullanım süresi geçmişse veya lastiklerin basıncı mevsimine göre düşükse trafiğe her çıkışınız, hem sizin için hem de diğer sürücüler için tehlike anlamına gelir. Özellikle mevsim değişimlerinde veya seyahate çıkarken aracın genel bakımı yapılır, ancak lastikler yine unutulur. Oysa aracınız hangi model ve ne kadar havalı olursa olsun, aslında dört adet lastik üzerinde gider. Yani ortalama 1 tonluk araç, yine ortalama 100 kilometre hızla seyir halindeyken, sadece 4 lastiğe emanettir.

Lastik seçimine önem verin

Oto lastiği araç için en önemli ekipmanlardan birisidir. Aracın yola tutunmasını, fren mesafesini, yakıt tüketimini, virajın güvenle alınmasını, aracın hızlanmasını ve yavaşlamasını sağlayan lastikler, aynı zamanda bozuk yolda giderken basıncı azaltarak sürüş keyfini de arttırır. Yani oto lastik seçimi maliyet, güvenlik ve konfor açısından çok önemlidir. Kullanım şekline ve kilometreye bağlı olarak lastikler ortalama 3 yılda bir ve 30.000 kilometreden sonra mutlaka değiştirilmelidir. 5 yıldan uzun süre araç üzerinde kalan lastikler ise az kullanılmış olsa dahi sertleşmiş ve özelliğini kaybetmiş demektir. Ayrıca derinliği 3 milimetrenin altında bulunan lastikler, yağışlı havalarda suyu tahliye edemeyeceği için aracı kaydırır ve fren mesafesini de normalin çok üzerine çıkartır. Bu durumda aracınızın ABS sistemine çok da güvenmemenizi tavsiye ederiz çünkü ABS sistemi de sağlam lastiklerle düzgün çalışır.

Aracınız için lastik seçimi yaparken en çok yapılan hata; araca uygun olmayan lastik taktırmaktır. Yani binek aracınızı büyük lastiklerle arazi aracı yapamazsınız. Farklı boyutta lastik taktırmak, aracın dengesini tamamen bozar ve kazaya neden olur. Ayrıca eski lastiğinizin yan tarafında yazan rakamlar size uygun lastik ebadını gösterir. Normal ölçülerden daha geniş lastikler ise her ne kadar virajlarda yolu daha iyi tutsa da, hem kilometreyi hatalı gösterir hem de özellikle yağışlı havalarda arabanın savrulmasında neden olur. Bu nedenle öncelikle lastik seçerken aracın kataloğunda yazan lastik ebatlarına uygun olarak bir seçim yapmanız gerekir.

Lastik seçerken dikkat!

En sık yapılan bir diğer hata ise; aracın çekişine bakılmadan sadece 2 lastiği değiştirmektir. Genellikle önden çekişli araçlarda daha çok yıprandığı için öndeki iki lastik değiştirilir. Ancak bilinmeyen; önden çekişli araçlarda ön lastiklerin arka lastiklere yolda bulunan parçaları çok daha hızlı fırlattığı ve arka lastikleri çok daha hızlı yıprattığıdır. Güvenli sürüş için mutlaka aynı anda tüm lastikler değiştirilmelidir.

Yeni lastik alırken, lastiğin üretim tarihine dikkat etmeniz gerekir. Lastik üzerinde yazan rakamlar size lastiğin üretildiği yılı ve ayı gösterir. Üretim tarihi 5 yılı geçmiş lastikler ne kadar iyi koşullarda saklanmış olursa olsun sertleşmiş lastiklerdir ve satın alınmamalıdır. Ortalama 2 yıl rafta kalmış lastikler, araç için satın alınabilir lastiklerdir. Eğer kışın ağır koşullarda yaşandığı bir bölgede yaşıyor ve aracınızı sürekli kullanıyorsanız, mutlaka kış aylarında yüksek oranda güvenlik sağlayan kış lastikleri kullanmanız gerekir. Kış lastikleri özellikle karlı havalarda, yol tutuşu ve fren mesafesi açısından çok daha güvenli lastiklerdir. Ayrıca yaz lastiklerini kış aylarında kullanmak da son derece tehlikelidir. Bu konuyla alakalı olarak yazdığımız ‘Yaz ve Kış Lastiği Uygulaması‘ başlıklı yazımızı okuyarak ekstra bilgi sahibi olabilirsiniz. Eğer kışın arabanızı sıklıkla kullanmıyorsanız dört mevsim lastikler size daha uygun demektir. Aracınızı sürekli yük taşımak için kullanıyorsanız, doğru yük sınıfı lastiğini seçmeniz gerekir. Ayrıca aracınıza her yeni lastik takıldığında mutlaka servise giderek balans ayarını yeniden yaptırmanız, güvenliğiniz açısından şarttır.

Aracınızın bakımı tamam, lastiklerinizi de mevsimine göre kullanıyorsunuz. Ancak trafiğe çıkan herkes ne yazık ki sizin kadar dikkatli olmayabilir. Eğer aracınızda kasko sigortanız yoksa, kaza anında büyük kayıplar yaşayabilirsiniz, çünkü çarpışma anında zorunlu trafik sigortanız sadece karşı tarafın hasarını karşılar. Yanma, çalınma, sel ve deprem teminatları ise kasko bedeli dahilinde olan teminatlardır.  Unico Sigorta adresine tıklayarak aracınız için özel kasko teklifi alabilirsiniz. Yeni nesil kasko sigortası olan UniKasko ile tanışarak, kasko fiyatları karşılaştırması yapabilirsiniz.